ادامه تحصیل در دانشگاه های نروژ- ترم پاییز ۲۰۲۲میلادی

زیرآسمان نروژ: اگر قصد دارید که بعنوان یک دانشجوی خارجی جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد (بدون پرداخت شهریه تحصیلی) از یکی از دانشگاهها یا کالج ها یا موسسات آموزشی کشور نروژ پذیرش تحصیلی دریافت کنید و با دریافت ویزای موقت دانشجویی به نروژ بیایید، این مطلب راهنمای فارسی به شما کمک می کند که به هدف خود بیشتر نزدیک شوید. با توجه به اینکه بیشتر دوره ها در مقطع کارشناسی یا لیسانس در نروژ به زبان نروژی ارائه می شوند و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی یا لیسانس در نروژ عموما به مدرک زبان نروژی (در سطح متوسط B2) نیاز دارد و از آنجایی که این آزمون در ایران رسما برگزار نمی شود، بنابراین در این مطلب بیشتر به مراحل و شرایط موردنیاز برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس خواهیم پرداخت که عمدتا به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

بیشتر دوره های ارشد در ترم پاییز(از اول سپتامبر) آغاز می شوند و زمان ثبت نام برای دریافت پذیرش معمولا ماه اکتبر سال میلادی پیش از آن است. بنابراین،اگر مایل به دریافت پذیرش در مقطع ارشد برای ترم پاییز سال ۲۰۲۲ میلادی هستید، بایستی از ماه اکتبر یا نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی (متغیر بسته به نوع دانشگاه) ثبت نام خود را انجام دهید و تمامی مدارک موردنیاز را تا اول دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی(متغیر بسته به نوع دانشگاه) ارسال کنید.

دقت داشته باشید که شما از ابتدا تا انتهای این روند یعنی از زمان اقدام برای دریافت پذیرش تحصیلی تا زمان دریافت ویزا و ورودتان به نروژ، نیازی به پرداخت هیچگونه وجه اضافی به هیچ شرکت،وکیل یا هیچ شخص حقیقی و حقوقی ندارید و تمامی مراحل به سادگی توسط شخص خودتان قابل انجام است.

Study abroad in Norway.png

گام نخست: پیدا کردن دانشگاه،کالج یا موسسه آموزشی مرتبط با رشته تحصیلی تان در نروژ

نخستین گام برای ادامه تحصیل در نروژ این است که بدانید در کجای نروژ با توجه به رشته تحصیلی تان امکان ادامه تحصیل برایتان فراهم است.برای این کار به سایت مرجع ادامه تحصیل در کشور نروژ یعنی به اینجا بروید. در قسمت  Region گزینه See all را انتخاب کنید تا فهرستی از تمامی دانشگاهها،کالج ها و موسسات آموزش عالی نروژ برایتان نشان داده شود. شما می توانید از منوی سمت راست گزینه ی نقشه یا Map را انتخاب کنید تا موقعیت جغرافیایی آنها را هم در نروژ مشاهده کنید.

studyinnorway01.JPG

اگر هم می خواهید بر اساس مقطع تحصیلی(کارشناسی یا کارشناسی ارشد) و یا رشته تحصیلی موردنظرتان، فهرستی از تمامی دانشگاهها یا کالج ها یا موسسات آموزش عالی نروژ را داشته باشید، بهتر است به اینجا بروید و در قسمت Region نوع مقطع تحصیلی موردنظرتان را انتخاب کنید تا فهرست کاملی از تمامی دانشگاهها،کالج ها یا موسسات آموزش عالی مرتبط با آن مقطع تحصیلی برایتان نشان داده شود. اگر هم می خواهید فقط رشته های مرتبط را فهرست کنید در قسمت Institution Type نام شاخه اصلی مرتبط با رشته تان را انتخاب کنید.

studyinnorway02.JPG

گام دوم: آمادگی برای دریافت مدرک زبان انگلیسی

اگر درحال حاضر آخرین مدرک تحصیلی تان مدرک کارشناسی یا لیسانس است و قصد دارید برای مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس در نروژ ادامه تحصیل بدهید، بایستی بدانید که بیشتر پروگرام ها در این مقطع برای دانشجویان خارجی به زبان انگلیسی ارائه می شود. این بدان معناست که دانشجویان خارجی برای دریافت پذیرش تحصیلی نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس آکادمیک دارند. دقت داشته باشید که در نروژ امکان دریافت پذیرش مشروط یا پذیرش بدون ارائه مدرک زبان وجود ندارد و بایستی تا پیش از آخرین مهلت (که برای هر دانشگاه یا کالج یا موسسه می تواند متغیر باشد، مدرک زبان انگلیسی تان با نمره ی قابل قبول را ارائه کرده باشید. برای رشته های مختلف، نمره زبان انگلیسی موردنیاز می تواند متغیر باشد اما معمولا حداقل نمره آیلتس آکادمیک موردنیاز ۶ یا ۶.۵ در تمامی چهار بخش می باشد اما برای اطلاع دقیق و کامل، حتما به سایت دانشگاه یا کالج یا موسسه عالی موردنظرتان بروید و از آنجا همه مدارک موردنیاز و ددلاین ها را دنبال کنید.

ielts toefl.jpg

در ایران آزمون بین المللی زبان انگلیسی آیلتس یا تافل IELTS در مراکز مجاز مختلفی برگزار می شود که فهرست کامل آنها را می توانید از سازمان سنجش کشور دریافت کنید. معمولا بخاطر تعداد زیاد شرکت کننده ها برای این دو آزمون و ظرفیت پذیرش محدود، رقابت سختی برای ثبت نام وجود دارد و نوبت های آزمون از ماهها پیش به سرعت تکمیل ظرفیت می شوند. بنابراین، توصیه می شود که اگر قصد انجام این آزمونها در داخل ایران را دارید، از ماهها پیش اقدام کنید.

توجه هم داشته باشید که معمولا نتیجه ی مدرک زبان انگلیسی تان بایستی بصورت مستقیم از سوی سازمان مسئول برگزارکننده به دانشگاه یا کالج یا موسسه آموزشی موردنظر ارسال شود.بنابراین، ضرروی ست که در زمان ثبت نام بری آزمون زبان انگلیسی، نام دانشگاهها یا موسسات آموزشی موردنظرتان را دقیقا مشخص کنید.

گام سوم: آگاهی از سایر مدارک عمومی و تخصصی موردنیاز

admission requirements.jpg

بسته به اینکه چه جایی و چه رشته ای را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنید، مدارک و پیش نیازهای عمومی و تخصصی موردنیازهم بسیار متنوع و متغیر می تواند باشد اما بطور معمول مهمترین مدارک یا پیش نیازهای عمومی موردنیاز بغیر از مدرک زبان انگلیسی،ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی و ترجمه رسمی ریزنمرات یا Transcripts آخرین مدرک تحصیلی تان است. دقت کنید که مدارک تحصیلی و ریزنمرات تحصیلی از دانشگاههای ایران بایستی ترجمه رسمی به زبان انگلیسی و دارای مهر وزارت دادگستری و امورخارجه باشند.

علاوه بر مدارک ذکرشده در بالا، معمولا پیش نیازهای تخصصی موردنیاز برای هر رشته در هر جایی می تواند بسیار متغیر باشد. پیش نیازهای تخصصی بطور مثال می تواند گذراندن تعداد مشخصی واحد درسی تخصصی در یک زمینه یا زیرشاخه مشخص در دوره کارشناسی تان باشد یا اینکه داشتن معدل کل بالاتر از یک حد مشخص شده باشد. برای اطلاع دقیق و کامل، حتما به سایت دانشگاه یا کالج یا موسسه عالی موردنظرتان بروید و از آنجا همه مدارک و پیش نیازهای موردنیاز را دنبال کنید.

گام چهارم: ارسال مدارک موردنیاز جهت دریافت پذیرش تحصیلی

بیشتر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در نروژ برای ارسال مدارک موردنیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی سامانه جداگانه ای مخصوص به خود را دارند که در آن نیاز به ارسال اصل مدارک و سوابق تحصیلی دیگر وجود ندارد و کافیست که اسکن هر مدرک موردنیاز را بصورت یک فایل الکترونیکی در سامانه موردنظر بارگذاری کنید. مهلت ارسال مدارک بسته به اینکه چه رشته ای را در کجا انتخاب کرده باشید، متغیر است اما بطور معمول برای دوره هایی که از ترم پاییز(سپتامبر) آغاز می شوند،آخرین مهلت ارسال مدارک تا اوایل یا اواسط ماه فوریه همان سال است. برای اطلاع دقیق و کامل، حتما به سایت دانشگاه یا کالج یا موسسه عالی موردنظرتان بروید و از آنجا همه مدارک موردنیاز و ددلاین ها را دنبال کنید.

index.jpg

شانش دریافت پذیرش تحصیلی

شانس دریافت پذیرش تحصیلی شما بستگی به عوامل مختلفی دارد و تنها یک عامل تعیین کننده نخواهد بود. عوامل مختلفی همچون نمره مدرک زبان انگلیسی، معدل آخرین مدرک تحصیلی، ریزنمرات و تعداد واحدهای گذرانده شده موردنیاز، ارتباط رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد، ظرفیت پذیرش دانشجو در آن رشته در آن دانشگاه یا کالج یا موسسه آموزشی و البته دریافت تمامی مدارک موردنیاز درج شده در سایت دانشگاه یا کالج یا موسسه آموزشی مربوطه.

مدارکی از جمله رزومه کاری CV،سوابق کاری، مقالات چاپ شده و دوره های آموزشی گذرانده شده و غیره  معمولا جزو مدارک  موردنیاز اصلی  برای دریافت پذیرش تحصیلی محسوب نمی شوند و معمولا جزو مدارک تکمیلی محسوب می شوند. با این حساب، همیشه اطلاعات موجود در سایت دانشگاه و مدارک موردنیاز درخواست شده در آنجا را مرجع خود بدانید و همیشه به آن استناد کنید.

دقت هم داشته باشید که برای دریافت پذیرش تحصیلی همیشه اینگونه نیست که شرط معدل خاصی برقرار باشد. بنابراین، بسیاری از دانشجویانی که در مقطع کارشناسی معدل های متوسط یا پایینی هم داشته باشند، شانس دریافت پذیرش در مقطع ارشد را خواهند داشت. نوع دانشگاه مقطع کارشناسی تان هم تاثیری در روند پذیرش تحصیلی شما ندارد. بنابراین اگر از دانشگاه آزاد یا پیام نور یا غیرانتفاعی دانش آموخته شده اید و یا بصورت ناپیوسته درس خوانده اید، همچنان شانس دریافت پذیرش را خواهید داشت. در ضمن، برای ادامه تحصیل در نروژ هیچگونه محدودیت سنی وجود ندارد.

گام پنجم: اقدام برای دریافت ویزای دانشجویی پس از دریافت پذیرش تحصیلی

myhc_13863.jpg

درصورت موفقیت در دریافت پذیرش تحصیلی، این موضوع از راه وارد شدن به سایت سامانه ثبت نام دانشگاه در زمان مقرر شده قابل تشخیص است و بطور استاندارد ایمیلی هم از سوی دانشگاه برایتان ارسال می شود و نتیجه پرونده تان به اطلاع تان می رسد. معمولا برای ترم پاییز(که از ماه سپتامبر آغاز می شود)، نتایج پذیرش برای دانشجویان خارجی در فصل تابستان و در ماه جولای و یا نهایتا آگوست به اطلاع دانشجویان خواهد رسید. اطلاعات مربوط به نحوه اقدام برای دریافت خوابگاه دانشجویی یا اجاره مکانی برای زندگی معمولا از طریق خود دانشگاه در زمان دریافت پذیرش به اطلاع تان خواهد رسید.

برای اقدام جهت دریافت ویزای دانشجویی و در صورتی که در ایران زندگی می کنید، بایستی مدارک موردنیاز از جمله ایمیل پذیرش تون از دانشگاه را به همراه سایر مدارک به شرکت «وی اف اس» که در واقع -شرکت واسط بین شما و سفارت نروژ درابوظبی-امارات متحده عربی- هست ارائه کنید. برای اطلاع از مدارک و مراحل موردنیاز برای گرفتن ویزای دانشجویی به اینجا بروید.

یکی از مهمترین مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای دانشجویی،مدرک گواهی مالی ست. بعنوان یک دانشجوی بین المللی یا خارجی، بایستی در درجه اول مدنظر داشته باشید که درست است که ادامه تحصیل در کشور نروژ در حال حاضر مشمول پرداخت شهریه تحصیلی نمی شود اما هزینه های زندگی برعهده شخص دانشجوست و این بدان معناست که پس از مرحله دریافت پذیرش تحصیلی و در مرحله اقدام برای ویزای دانشجویی از طریق سفارت نروژ بایستی به مقدار کافی پول داشته باشید تا بتوانید ویزا بگیرید.

در حال حاضر یعنی در زمان تنظیم این مطلب، میزان این سپرده بانکی برای یک نفر دانشجوی خارجی در نروژ برای یکسال تحصیل و زندگی در نروژ ۱۲۶,۳۵۷ کرون نروژ است. این مبلغ معمولا در زمان اقدام برای ویزای دانشجویی بایستی از راه بانکی یا صرافی بصورت سپرده ی امانتی به حساب بانکی دانشگاه یا موسسه آموزشی مربوطه در داخل نروژ منتقل شود و پس از ورود دانشجو به نروژ و بازکردن حساب بانکی در نروژ به حساب شخصی فرد دانشجو بدون هیچگونه کسر مبلغ منتقل شود. البته با توجه مشکلات تحریم بانکها در ایران، این مبلغ را می توانید در حساب بانکی که فقط به نام خودتان است در ایران هم داشته باشید و از آن یک گواهی موجودی بانکی تهیه کنید.

student life expenses.jpg

هزینه زندگی دانشجویی در نروژ

هزینه زندگی در نروژ بسته به اینکه در کدام شهر و در با چه شرایطی در چه منطقه ای و در چه مکانی زندگی می کنید می تواند بسیار زیاد متغیر باشد. مبلغی که اداره مهاجرت نروژ برای زندگی دانشجویی در طول یکسال اعلام می کند(مبلغ بالا) تقریبا هزینه ای متوسط برای یک زندگی کاملا معمولی با امکانات ساده است که در حال حاضر بطور متوسط در حدود ۱۰هزارکرون نروژ در ماه برای یک نفر فرد بزرگسال است. کرایه خوابگاه های دانشجویی معمولا از کرایه آپارتمانها یا تک اتاق های بازار کمتر است اما بطور معمول در زمان شروع کلاسها، صف انتظار و رقابت برای دریافت آنها زیاد و طولانی ست و ممکن است هر دانشجویی موفق نشود که در همان بدو ورود به خوابگاه دانشگاه دسترسی پیدا کند. بنابراین، ممکن است مجبور شوید در ماههای نخست مکانی را بصورت خصوصی کرایه کنید و هزینه ای بالاتر بپردازید. در نروژ معمولا سایت مرجع برای پیداکردن مکانی برای زندگی، سایت «فین» است. اطلاعات بیشتر را در اینجا دنبال کنید.

images.png

امکان کار دانشجویی در طول مدت زمان تحصیل در نروژ

بر اساس قانون نروژ، دانشجویان در نروژ می توانند تا نهایت ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار داشته باشند. این یعنی آنکه امکان پیدا کردن کار بصورت تمام وقت در شرکتها برای افراد دانشجو وجود ندارد. بیشتر مشاغل پاره وقت در نروژ نیاز به دانستن زبان نروژی دارند و پیدا کردن کار برای دانشجویان خارجی اصلا کار ساده ای نیست. در نروژ حتی بسیاری از مشاغل فنی و حرفه ای مثل برقکاری،جوشکاری،رنگ آمیزی،لوله کشی و غیره نیاز به دانستن زبان نروژی و گذراندن دوره های خاصی در داخل نروژ دارند. بهمین خاطر، تعداد محدودی از دانشجویان خارجی پیدا می شوند که در طول مدت تحصیل شان امکان کارهای نیمه وقت یا پاره وقت را داشته باشند و معمولا کارهایی نظیر پخش و توزیع پیتزا یا روزنامه و یا تمیزکاری و نظافت ساختمانها و خانه ها را انجام می دهند که درآمدشان خیلی زیاد نیست. قابل ذکر است که برای پیدا کردن چنین مشاغل ساده ای هم معمولا نیاز به داشتن رابط نروژی یا به قولی داشتن معرف خواهید داشت. پیشنهاد به دانشجویان خارجی در مجموع این است که روی درآمد آینده کارهای دانشجویی اصلا از پیش ۱۰۰ درصد حساب باز نکنید و حتما با یک برنامه مالی درست و منطقی به نروژ بیایید.

scholarship.jpg

امکان دریافت وام دانشجویی یا فاند یا کمک هزینه تحصیلی

دانشجویان خارجی یا اینترنشنال که برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد به نروژ می آیند در زمان دریافت ویزای دانشجویی متعهد می شوند که مسئولیت هزینه زندگی شان را در طول مدت تحصیل را برعهده بگیرند. این بدان معناست که یک دانشجوی خارجی که از جیب خودش هزینه می کند self-financed و برای ادامه تحصیل بطورمثال از ایران به نروژ می آید، به استثنای بیمه درمانی عمومی (که البته تنها شامل دانشجویان ارشد با دوره های بالای مدت یکسال می شود)، هیچگونه خدمات رفاهی و اجتماعی دیگر از جمله وام دانشجویی یا کمک هزینه زندگی یا کمک هزینه تحصیلی که شهروندان نروژی مجاز به استفاده از آن هستند را دریافت نخواهند کرد. از آنجایی هم که دانشگاههای نروژ شهریه تحصیلی ندارند، امکان دریافت اسکولارشیپ یا فاند تحصیلی هم برای دانشجویان خارجی بسیار ضعیف و محدود به دانشجویان از برخی کشورهای خاص در شرایط خاص است که اطلاعات بیشتر در مورد آنها را می توانید در اینجا بیابید.

در صورتی که همسر فرد دانشجو که با اجازه اقامت از راه مهاجرت خانوادگی به نروژ آمده است بتواند از موسسه یا کالج یا دانشگاهی در نروژ برای دوره ای پذیرش تحصیلی بگیرد، امکان اقدام برای دریافت وام دانشجویی وجود دارد. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توانید در اینجا دنبال کنید.

امکان الحاق همسر و فرزندان فرد دانشجو در نروژ

اگر فرد دانشجو متاهل و یا دارای فرزند باشد، امکان الحاق اعضای خانواده اش به عنوان افراد همراه دانشجو وجود دارد اما فرد دانشجو در نروژ بایستی از نظر مالی ثابت کند که هزینه زندگی لازم برای اسکان اعضای خانواده اش را دارد. این مبلغ در حال حاضر ۲۸۷,۲۷۸ کرون نروژ تعیین شده است . اطلاعات تکمیلی در این زمینه را در اینجا دنبال کنید.

 وضعیت کار پس از پایان تحصیلات در نروژ

find job7.jpgبر اساس قانون ویزای دانشجویی در نروژ،هر دانشجوی خارجی پس از پایان تحصیلاتش در صورتی که دلیلی برای اقامت در کشور نداشته باشد، بایستی نروژ را ترک کند اما در صورت داشتن دلیلی برای اقامت از جمله داشتن پیشنهادکاری از سوی یک کارفرما در نروژ یا پذیرش تحصیلی دیگر از یک دانشگاه یا کالج یا موسسه آموزشی دیگر و یا ازدواج با یک شهروند نروژی و یا فرد مقیم در نروژ و غیره…،فرد دانشجو امکان این را خواهد داشت که مدت اقامتش در نروژ را به نوعی تمدید کند. فرصت دیگری هم که برای دانشجویان دانش آموخته از دانشگاههای نروژ فراهم است، امکان اقدام برای ویزای کاریابی یا Jobseeker Visa ست که به فرد دانشجو یک فرصت نهایتا یکساله داده می شود تا در نروژ کار پیدا کند. اطلاعات بیشتر در مورد این نوع ویزا را در اینجا  یا در مطلبی فارسی در اینجا دنبال کنید.

تجربه نشان داده است که بسیاری از دانشجویان خارجی که در نروژ ادامه تحصیل داده اند، پیش از پایان تحصیلات یا در مقاطع بالاتر تحصیلی پذیرفته شده اند و یا مستقیما با داشتن یک مدرک تحصیلی دانشگاهی وارد بازار کار شده اند. با اینکه پس از پایان تحصیلات و در زمان کاریابی، نقش دانستن زبان نروژی در یافتن کار بسیار پررنگ و مهم است و تقریبا برای هر کار ساده ای نیاز به دانستن زبان نروژی احساس می شود اما گاها یافتن برخی مشاغل در زمینه هایی که معمولا نیاز زیادی به زبان نروژی ندارند(مثل برخی رشته های فنی و مهندسی) امکان پذیر است. با این وجود، به هر فرد دانشجویی که قصد ماندن و زندگی بلندمدت در نروژ را دارد، پیشنهاد می شود که از یادگیری زبان نروژی در طول مدت تحصیل اصلا غافل نشود… با آرزوی پیروزی و موفقیت برای تمامی دانشجویان خارجی…

منابع و پیوندهای مرتبط:

تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاههای نروژ

سایت مرجع ادامه تحصیل در نروژ

سایت اداره مهاجرت نروژ

سایت سفارت نروژ در تهران

اجازه اقامت برای همسر فرد دانشجو در نروژ

صفحه اینستاگرام «زیرآسمان نروژ»

نگارش،تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید،لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید.هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت» در ایران کمک کنیم.

260 دیدگاه مال خودتان را بیفزایید

  1. Amir می‌گوید:

    خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید.
    بنده دانشجوی بهداشت عمومی هستم و سال دیگه کارشناسی رو تمام میکنم سوالی راجع به اخذ ویازای تحصیلی برای ارشد در دانشگاه برگن دارم،
    سوالم اینه که برای ادامه تحصیل در نروژ از الان باید برای سال آینده که فارغ التحصیل میشم اقدام کنم؟ و این که مبلغ تمکن مالی رو الان باید فراهم کنم یا سال آینده؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.زمان ثبت نام زمستان هرسال است.می توانید در ترم آخر اقدام کنید.مبلغ تمکن مالی را پس از دریافت پذیرش در زمان اقدام برای ویزا تهیه می کنید

      لایک

  2. Amir می‌گوید:

    عذر میخوام مگه برای اقدام نباید مدرک کارشناسی رو داشته باشم؟
    من که زمستان امسال نمیتونم اقدام کنم، و زمستان سال آینده هم احتمالا باید برم سربازی

    خواهشا جواب بدید ممنون

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.بله.مدرک کارشناسی در زمان اقدام کردن لازم هست.در زمان مقتضی اقدام کنید.عجله ای نیست

      لایک

      1. Amir می‌گوید:

        خیلی ممنون از پاسخگویی تون
        اما خداکنه تا اون موقع مجبور به رفتن سربازی نشم

        لایک

  3. باران می‌گوید:

    سلام وقت بخیر
    هیچ دانشگاهی در نروژ مقطع لیسانس انگلیسی تدریس نمیشه؟!

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.در مقطع لیسانس،بیشتر رشته ها به زبان نروژی هستند

      لایک

  4. Ramin می‌گوید:

    سلام من که این نوشته ها رو خونم از صداقتش خوشم اومد کاملا درسته . من یک دانشگاه پیدا کردم در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی است و آیتلس آکادمیک ۵ مینیموم می‌خواد و ددلاین تا ۱۵ ژانویه است و شهریه رایگان وفقط ترمی ۶۹۰ گرون نروژی و من دو تا سوال دارم نوشته ۱۱۶۳۹۰ کرون نروژ بابت وضعیت مالی یا ساده تر برای Financial باید تا آخر ماه می به دانشگاه واریز بشه و بعد از ثبت نام کل مبلغ به حساب برگردان‌ها می‌شود و دوم اینکه قسمت اقامت و مجوز اقامت داستانش چیه و آیا این پولی که واریز بشه صحت داره ؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام دوست عزیز.مبلغ شهریه برای دانشجویان بین المللی مثل شماست که از خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل به نروژ می آیند.این مبلغ پس از دریافت پذیرش و در زمان اقدام برای ویزا بایستی به حساب دانشگاه واریز بشه و پس از ورود و بازکردن حساب بانکی عینا به حساب خودتون منتقل میشه.گارانتی هست برای تامین مخارج زندگی تون

      لایک

  5. مجتبی می‌گوید:

    با سلام
    من36سالم هست و لیسانسم رو اواخر سال2017 خارج از کشور و فول پروگرام به زبان انگلیسی گرفتم, آیا برای پذیرش فوق لیسانس باید مدرک آیلتس بگیرم باز؟ برای سفارت برای گرفتن ویزا چطور؟ آیا با وضعیت فعلی,شانس 80درصدبرای پذیرش فوق لیسانس و همچنین ویزا گرفتن دارم؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.بله.مدرک زبان نیاز هست.شانس پذیرش بستگی به عوامل مختلفی دارد که در همین مطلب توضیح داده شده است

      لایک

  6. fahimeh می‌گوید:

    سلام،ممنون ازتوضیحات مبسوطتون.برای مقطع فوق لیسانس باآیلتس 6.5 ، اگرتا2 ماه ونیم دیگه آیلتس اکسپایر بشه ومثلایک ماه قبل از اکسپایرشدن اپلای کنیم آیا آیلتسمون موردقبوله؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.در زمان ارسال بایستی آیلتس تون معتبر باشه.بعدش دیگه مهم نیست

      لایک

  7. Mohammad می‌گوید:

    سلام متشکرم بابت مطالب مفیدتون

    میخواستم بدونم که چقدر دانشگاهی که در دوران کارشناسی در ایران خوندیم تاثیر داره برای پذیرش برای تحصیل در مقطع ارشد؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.تاثیر زیادی نداره.شانس پذیرش به مجموعه ای از عوامل بستگی داره.در همین مطلب کامل توضیح داده شده

      لایک

  8. محمد گیتی زاده می‌گوید:

    آیا میتوانم مبلغ تمکن مالی که باید به حساب دانشگاه ریخته شود را از طریق اقوام ساکن در نروژ، به حساب دانشگاه بریزم؟
    و اینکه من در نروژ خانه‌ی اقوام را دارم که قرار است طی تحصیل آنجا باشم، آیا از نظر دانشگاه اوکی است؟
    دیگر اینکه آیا محدودیت سنی برای افراد وجود نداره؟ مثلا برای بنده که 34 سال سن دارم و مدرک کارشناسی م را هفته پیش گرفته ام.

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.شما بایستی گواهی بانکی به نام خودتان ارایه کنید.برای ایران با توجه به تحریم های بین المللی،دانشگاهها به تازگی قبول کرده اند که این مبلغ را در حساب خودتان در ایران هم گواهی کنید اما یادتان باشد این مبلغ فقط باید در حساب بانکی به نام خودتان باشد.برای اقامت،می توانید در خانه اقوام تان بمانید.مشکلی نیست.این مبلغ در هرصورت برای تعهد نسبت به هزینه های زندگی تان نیاز است و نمی توانید بدون نشان دادن این گواهی بانکی،ویزا بگیرید.محدودیت سنی برای گرفتن پذیرش وجود ندارد

      لایک

      1. محمد گیتی زاده می‌گوید:

        از اینکه پاسخ تمام سوالاتم رو دادین تشکر میکنم.
        مورد آخر اینکه، آیا این گواهی بانکی برای دانشگاه های نروژ باید در هنگام اپلای آپلود شود؟! یا اینکه فقط هنگام مراجعه به سفارت باید همراه داشته باشیم؟

        لایک

      2. underskyofnorway می‌گوید:

        خواهش می کنم.خیر.گواهی بانکی زمانی لازم است که برای ویزای دانشجویی اقدام می کنید یعنی پس از دریافت پذیرش و در زمان مراجعه به سفارت.در آن زمان،گواهی بانکی باید ارایه شود

        لایک

  9. Eliiii می‌گوید:

    سلام.
    من دارم مدارك براي اپلاي براي كارشناسي ارشد دانشگاه اسلو آماده ميكنم ، اما آيلتس ندادم هنوز و مهلت ارسال تا يك دسامبر هست. ميخوام با دانشگاه مكاتبه كنم براي ارسال مدرك ايلتس بعد از deadline اعلام شده. به نظرتون شدنيه يا اينكه موارد مشابه ديدين كه قبول نكردن؟
    و اينكه اگه قبول كنن حدوداً چقدر زمان ميدن؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      پس از ددلاین معمولا نمی پذیرند اما میتونید ایمیل هم بفرستید تا مطمین بشید

      لایک

  10. پریسا می‌گوید:

    سلام
    اگر من پذیرش برای ارشد رشته مهندسی دانشگاه های نروژ بگیرم همسرم حق کار فول تایم داره؟یه سوال دیگه اینکه تایم ویزاهامون باهم میشه یا ممکنه ویزای همسرم بعد از من صادر بشه؟ با توجه به اینکه ما یک فزند 4 ساله داریم.

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.بله.همسر دانشجو اجازه کار داره.معمولا شما ابتدا بایستی وارد نروژ بشید و حساب بانکی باز کنید و شماره ملی نروژی بگیرید تا بتونید برای همسرتون هم اقدام کنید.ممکنه دو سه ماهی طول بکشه

      لایک

  11. شیدا می‌گوید:

    اگر کسی برای مدرک لیسانس بخواد اقدام کنه ,ایا مدرک دیپلم ایران قابل قبول میتونه برای دانشگاه اقدام کنه با توجه به اینکه مدرک تافل دارن ?

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.برای دوره لیسانس از ایران مستقیم نمیتونید اقدام کنید چون مدرک زبان نروژی لازمه و در ایران نمیشه این مدرک رو گرفت.مدرک دیپلم ایران قابل قبول هست ولی مشکل گرفتن پذیرش از ایران هست چون اگر در نروژ باشید و مدرک دیپلم از ایران داشته باشید میتونید در صورت داشتن مدرک زبان نروژی برای گرفتن پذیرش اقدام کنید اما از ایران نیاز به پذیرش و سپس ویزا هست که کمی کار سخت میشه.پیشنهاد من به شما اقدام برای دوره ارشد با داشتن مدرک لیسانس از ایران هست.پیروز باشید

      لایک

  12. بهنام می‌گوید:

    با سلام.مقالتون خیلی عالی و دقیق بود.واقعا ممنون.
    بنده 28 سال سن دارم.مدرک لیسانس مهندسی شیمی(صنایع پتروشیمی) از دانشگاه آزاد مرودشت دارم با معدل 15(سال 93 فارغ التحصیل شدم).مجرد هستم.خدمت معاف شدم.آیلس 6.5 یا 7 میتونم بگیرم.واسه تمکن مالی هم مشکلی نیست.در حال حاظر هم به صورت خصوصی تدریس گیتار میکنم.و داخل آپارات و یوتوب فعالیت دارم.می خواستم برای ویزای تحصیلی نروژ اقدام کنم.آیا امکان صدور ویزا هست؟در مورد ویزای هنرمندان چطور؟
    بنده یکبار برای ویزای توریستی کانادا اقدام کردم و متاسفانه بن 5 ساله شدم.آیا این موضوع تاثیری در روند صادر شدن ویزا از نروژ داره؟

    با تشکر

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام دوست عزیز.کانادا ربطی به نروژ نداره.شما میتوانید شانستون رو امتحان کنید.اقدام کردن هزینه خاصی نداره.مدارک موردنیاز رو تکمیل کنید و پیش از ددلاین ذکر شده آنها را بفرستید.بهتر است برای مقطع ارشد در همان رشته ای که در لیسانس خوندید اقدام کنید که شانس پذیرش تون بیشتر باشه.امیدوارم که پذیرش بگیرید.پیروز باشید

      لایک

  13. sami می‌گوید:

    سلام وقت بخیر ببخشید من الان در یک کشور اروپایی دوره کالج رو میگذرونم و دیپلمم رو تو ایران گرفتم
    الان مادرم نروژ هستش و اقامت دارن آیا من میتونم به نروژ برم و اونجا دانشگاه برم؟؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.در صورتی که از دانشگاهی پذیرش بگیرید میتونید بعدش ویزا بگیرید و وارد نروژ بشوید. مادرتون میتونند برای ویزای الحاق خانواده هم اقدام کنن. اطلاعات کامل در سایت اداره مهاجرت نروژ موجود هست.
      http://www.udi.no

      لایک

  14. khashayara می‌گوید:

    سلام
    شرط معدل برای پذیرش ارشد چگونه است؟
    و اینکه آیا دانشجو در دانشگاه تاپ مدرک کارشناسی اخذ کرده که (معمولا معدل پایین تری دارد)
    مد نظر قرار گرفته میشود یا خیر؟سپاس

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام. اگر همین مطلب را کامل و با دقت بخوانید به پاسخ پرسش هایتان می رسید

      لایک

  15. yasaman می‌گوید:

    سلام وققتون بخیر. سوال من در مورد نامه تمکن مالی از ایران هست (قبل از اینکه جواب پذیرش بیاد). من شنیدم در هنگام ثبت نام در سایت و درخواست پذیرش باید در حساب بانکی ایرانمون به مقدار 90 هزار کرون حداقل برای یک سعت داشته باشیم که بعد از گرفتن نامه ا بانک میشه پول رو از حساب برداشت.
    شما این موضوع رو تائید میکنید؟ اگر بله ، این مبلغ صحیح است؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.مشخص هست که کل همین مطلبی که زیرش کامنت گذاشته اید را خوب نخوانده اید چون به نظر توضیحات در این مورد داده شده اما به هر حال،پیش از دریافت پذیرش شما یک نامه گواهی بانکی نیاز دارید که میزانش هر سال تغییر میکنه.فعلا حدود 120 هزارکرونه.پس از دیافت پذیرش و در زمان اقدام برای ویزا،این مبلغ رو بایستی عینا به حساب بانکی دانشگاه منتقل کنید و پس از ورود به نروژ هم این مبلغ عینا به شما برگردانده خواهد شد.پیروز باشید

      لایک

  16. Arezoo می‌گوید:

    سلام ممنون بابت اطلاعات خوبی که منتقل میکنین.
    من ۳۳ سال دارم و مدرک
    کارشناسی کامپیوتر و ارشد مدیریت اجرایی و ۲ مقاله ای اس آی هم دارم.
    ولی معدلم در هر دو مقطع پایینتر از ۱۷ هست.
    آیا میتوانم رای ارشد مجدد اقدام کنم؟ با توجه به گپ تحصیلی که دارم؟(۸۸ که کارشناسی و ۹۳ ارشد فارغ التحصیل شدم )

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام و سپاس از توجه تون.اگر همین مطلب را خوب خوانده باشید در مورد عوامل موثر در گرفتن پذیرش توضیح داده شده است.هیچ مشکلی نیست.میتونید اقدام کنید.پیروز باشید

      لایک

  17. سهیلا می‌گوید:

    سلام و عرض ادب و احترام.
    بنده 33 سال دارم و کارشناس نرم افزار هستم با معدل 18.5.
    7 سال سابقه کار هم دارم.البته سال 90 فارغ التحصیل شدم و گپ 9 ساله دارم.تا 2 ماه دیگه هم آیلتس رو هم می گیرم.میخواستم بدونم برای ترم سپتامبر 2021 میتونم ارشدMBA برای نروژ شرکت کنم؟اینطوری که به من گفتن سالی یه بار فقط ژانویه نروژ پذیرش داره؟آیا حقیقت داره چون من هر چی سرچ میکنم همچین چیزی رو پیدا نمی کنم و این که مهلت ارسال مدارک نهایتا تا چه ماهی هست؟ممنونم

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.برای ترم پاییز سال 2021 اقدام کنید.در ترم بهار معمولا دوره های محدودی ارائه می شوند

      لایک

  18. هلگا می‌گوید:

    سلام من ۲۹ سالمه دانشجوی رشته حقوق کارشناسی پیوسته ترم ۴ رو تموم کردم دارم میرم ترم ۵ می خواستم برای ارشد برم نروژ و آن جا وکیل بشم من اگه آیلتس داشته باشم و زبان نروژی هم بلد باشم می تونم آن جا حقوق جنایی یا خصوصی بخونم و آن جا وکیل بشم یا حتما باید بین الملل بخونم لطفا راهنمایی کنید ؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.در مورد رشته حقوق بدلیل وجود تفاوت ها در نظام آموزشی ایران در این رشته با سایر کشورها(دروس اسلامی و غیره)،شرایط پذیرش کمی متفاوت از سایر رشته هاست.میتونید برای پذیرش ارشد حقوق بین الملل اقدام کنید اما قبلش باید تمامی شرایط پذیرش را در سایت دانشگاه موردنظرتون خوب چک کنید که آیا حایز تمامی شرایط هستید یا نه.این رو حتما قبلش مطمئن بشید قبل از اقدام کردن.اگر در داخل نروژ از مقطع لیسانس و با داشتن مدرک زبان نروژی سطح B2 شروع کنید،قطعا براتون بهتره.البته این رو زمانی میتونید اقدام کنید که وارد نروژ شده باشید چون از ایران مستقیم نمیتونید برای دوره لیسانس در نروژ پذیرش بگیرید.پیروز باشید

      لایک

  19. milo می‌گوید:

    با سلام ببخشید بنده لیسانس روانشناسی دارم از دانشگاه آزاد با معدل 18.75 و آیلتس 7 و یک مقاله داخلی .آیا امکان داره که بتونم در مقطع ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه اسلو یا برگن پذیرش بگیرم با 25 سال سن؟؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.بله.چرا امکانش نباشه؟ میتونید اقدام کنید برای ترم پاییز سال 2021 میلادی.همین مطلب را یکبار دیگر با دقت بیشتر بخوانید

      لایک

  20. Mohammad می‌گوید:

    درود بر شما

    بنده 27 سال دارم و ترم 4 رشته بیوتکنولوژی در ایران هستم. علاقه به داروسازی دارم که خب تا الان راهی برای تحصیل داروسازی در نروژ پیدا نکردم. درس من در 29 سالگی تمام می شود و اگر برای ارشد بیوتکنولوژی اقدام کنم 30 سالگی وارد نروژ میشم. میخواستم بدونم شما راهی سراغ دارید که بشه سریعتر وارد نروژ شد و داروسازی خوند ؟

    طبق تحقیقاتی که کردم برای بیوتکنولوژی کار خیلی سخت پیدا میشه و داروسازی یا پرستاری رشته های مطمئنی بابت کار هستند. گزینه دیگری هم هست که در فنلاند پرستاری بخونم که خب این هم حدود 4 سال طول خواهد کشید و صرفا میشه با این گزینه زودتر از ایران خارج شد. توصیه و نظر شما چی هست ؟

    لایک

    1. UnderSkyOfNorway می‌گوید:

      سلام.برای تحصیل در این رشته ها نیاز به دانش زبان نروژی از سطح پایه هست و شما نمیتونید از ایران مستقیما در این رشته ها پذیرش بگیرید.اطلاعات تکمیلی را در سایت دانشگاهها در بخش پذیرش دنبال کنید.پیروز باشید

      لایک

  21. فردین می‌گوید:

    بسیار مفید و جامع بود . بدون هیچ چشم داشتی . واقعا دمتون گرم و تنتون سالم 🌹

    لایک

  22. ارمیتا می‌گوید:

    خممنون از سایت جامع شما
    خواستم اصافه کنم که دانشگاه های نروژ نیازی به ارسال مستقیم مدرک زبان ندارند
    اسکن را ارسال میکنیم و ان ها خود اعتبار سنجی میکنند
    برای سال ۲۰۲۲ که اینطور می باشد

    لایک

    1. UnderSkyOfNorway می‌گوید:

      سلام و سپاس از توجه و نظر ارزشمند شما. از کلمه معمولا بهمین خاطر استفاده شده است. پیروز باشید

      لایک

  23. Mahdi می‌گوید:

    سلام من مهندسی نرم افزار دانشگاه آزاد کرمان خوندم آیلتس ۶.۵ دارم و gre300 ۲۳ سالمه و معدلم شد ۱۶.۰۹ میتونم پذیرش بگیرم در نروژ

    لایک

    1. UnderSkyOfNorway می‌گوید:

      سلام.بله.میتونید.همین مطلب را به دقت بخوانید

      لایک

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.