اجازه اقامت برای همسر فرد دانشجو در نروژ

زیرآسمان نروژ: با توجه به تعداد قابل توجه درخواست های دوستان متاهلی که قصد دارند در آینده نزدیک از راه دریافت پذیرش تحصیلی و سپس دریافت اجازه اقامت دانشجویی به کشور نروژ مهاجرت کنند و سپس همسر یا فرزندان خود را با اجازه اقامت همراه دانشجو یا همان اجازه اقامت مهاجرت خانوادگی Family Immigration به کشور نروژ بیاورند، در این مطلب که یک راهنمای فارسی زبان کمکی در کنار سایت مرجع یعنی سایت اداره مهاجرت نروژ www.udi.no بشمار می رود، تلاش شده تا به برخی از متداولترین پرسش های دانشجویان بین المللی آینده در دانشگاهها و کالج های نروژ پاسخ داده شود. دقت کنید که مراحلی که در اینجا تشریح می شوند می توانند همزمان با دریافت ویزای دانشجویی فرد دانشجو در نروژ نیز انجام شود و در واقع فرد دانشجو و شخص همراه همزمان وارد نروژ شوند.

پیش فرض ها: برای تنظیم بهتر این مطلب، فرض شده است که شما یک دانشجوی غیراروپایی-بطور مثال شهروند کشور ایران- هستید که در حال حاضر  با اجازه اقامت دانشجویی در کشور نروژ بسر می برید و یا اجازه اقامت دانشجویی خود را در کشورتان-ایران- دریافت کرده اید و قصد دارید خانواده خودتان(همسر رسمی یا شریک زندگی ثبت شده/فرزندان-همگی شهروندان ایران) را با اجازه اقامت همراه دانشجو با خودتان به نروژ بیاورید. اگر شرایطی غیر از شرایط ذکر شده در بالا را دارید، بهتر است خودتان به بخش مربوطه در سایت اداره مهاجرت در اینجا بروید و از آنجا پیش فرض ها را تغییر دهید.

family immigration with student in norway.JPG

شرایط موردنیاز برای هر دو طرف-هم برای فرد دانشجو و هم برای همسر یا شریک زندگی رسمی و ثبت شده فرد دانشجو در نروژ

This image has an empty alt attribute; its file name is family-immigration-with-student-in-norway.jpg

– ازدواج شما در کشور نروژ و یا در کشور خودتان-در اینجا مثلا در ایران- بصورت رسمی ثبت شده باشد. بر اساس قانون نروژ، اگر ازدواج شما پیش از ورودتان به نروژ به ثبت رسیده باشد، سن هر دو نفر شما در زمان ازدواج نبایستی از ۱۶سال کمتر بوده باشد. اگر همسر شما فردی شهروند نروژ است یا یکی از شما در زمان ازدواج در نروژ زندگی می کرده است، سن هر دوی شما در زمان ازدواج نبایستی از ۱۸سال کمتر بوده باشد و می بایستی هردوی تان در مراسم ازدواج حضور می داشتید. اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید.

– شما هر دونفر بایستی برای زندگی مشترک دارای برنامه ریزی باشید( بطورمثال در یک نشانی مشترک قصد زندگی با هم را داشته باشید.)

– ازدواج شما نباید یک ازدواج اجباری باشد و طرفنی نبایستی به اجبار با هم ازدواج کرده باشند. اطلاعات بیشتر در مورد اینکه یک ازدواج اجباری چه نوع ازدواجی تلقی می شود را در اینجا بخوانید.

– ازدواج شما نباید یک ازدواج به اصطلاح صوری باشد یعنی اینکه طرفین ازدواج نباید صرفا به منظور دریافت اقامت در نروژ با هم ازدواج کرده باشند. برای اینکه این موضوع برای اداره مهاجرت نروژ ثابت شود،عوامل مختلفی با دقت بررسی می شوند. عواملی مثل طول مدت رابطه زناشویی، میزان آشنایی طرفین با یکدیگر و آشنایان مشترک،اختلاف سن طرفین، میزان نامعمول بودن ازدواج بر اساس فرهنگ آن کشور یا اینکه شخص درخواست کننده قبلا هم درخواست اقامت نروژ را کرده باشد یا نه.  اطلاعات بیشتر را در اینجا دنبال کنید.

– طرفین ازدواج باید دستکم ۲۴ سال تمام داشته باشند. این شرط برای اطمینان از واقعی بودن ازدواج وضع شده ولی استثناهایی هم برای این شرط وجود دارد. بطور مثال،اگر طرفین ازدواج پیش از مهاجرت به نروژ ازدواج کرده باشند، از این شرط مستثناء خواهند بود.اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید.

شرایط موردنیاز برای فرد اقدام کننده(همسر فرد دانشجو در نروژ)

student family immigration2.JPG

– پرداخت هزینه بررسی درخواست نامه اجازه اقامت که در حال حاضر برای افراد بزرگسال که برای نخستین بار اقدام می کنند،۱۰,۵۰۰ کرون نروژ و برای تمدید آن ۲۶۰۰ کرون نروژ تعیین شده است. جدول دقیق هزینه ها را در اینجا مشاهده کنید. این مبلغ یا بایستی در زمان ارسال درخواست نامه بصورت آنلاین پرداخت شود یا از طریق فرد درخواست کننده اجازه اقامت در محل سفارت یا در محل شرکت نماینده رسمی سفارت جهت تحویل مدارک(در ایران: شرکت «وی اف اس» در تهران) پرداخت شود.

– شما باید با ارائه مدارک شناسایی معتبر عکسدار(گذرنامه،شناسنامه،کارت ملی) هویت خودتان را اثبات کنید. اطلاعات تکمیلی را در اینجا بخوانید.

– شما (بعنوان درخواست کننده اجازه اقامت) نباید سابقه اخراج یا تبعید و یا ممنوعیت ورود به نروژ را داشته باشید. اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید.

شرایط موردنیاز برای فرد رفرنس/مرجع (فرد دانشجو در نروژ)

– شما بایستی برای دریافت اجازه اقامت دانشجویی در نروژ در یکی از دانشگاهها یا کالج های نروژ اقدام کرده باشید و یا در حال حاضر دارای اجازه اقامت دانشجویی در نروژ باشید

– شما بعنوان یک فرد دانشجو در نروژ بایستی دستکم یکسال از طول مدت تحصیل تان باقی مانده باشد (بطور مثال،برای دوره های ارشد در نروژ که عمدتا ۲ ساله هستند،این امکان وجود دارد).

– بعنوان یک فرد دانشجو در نروژ بایستی دارای درآمد کافی برای تعهد هزینه های زندگی یک خانواده باشید. اگر در نروژ در زمان تحصیل در دانشگاه همزمان شاغل هم باشید، شما یا باید این گواهی را از راه نشان دادن قرارداد کاری و فیش حقوقی انجام دهید. اگر هم از وام دانشجویی یا فاند تحصیلی استفاده می کنید و یا اگر از پس انداز شخصی تان هزینه می کنید، با نشان دادن گواهی های مربوط به حساب پس اندازتان باید آن را اثبات کنید. بر اساس قانون نروژ،شما نمی توانید این گواهی بانکی را بر اساس مزایای اجتماعی دریافتی از دولت نروژ ارائه کنید(برای اثبات این موضوع، فرد دانشجو در نروژ بایستی فرم خاصی را در اینجا تکمیل و امضاء کند و جزو مدارک تحویلی ضمیمه نماید) .

مبلغ فعلی مشخص شده برای این گواهی بانکی ۲۸۷,۲۷۸ کرون نروژ برای یکسال است ( این مبلغ هرساله در ماه «May» بازنگری می شود و ممکن است در زمان خواندن این مطلب تغییر کرده باشد. دقت هم کنید که اقامت فرد همراه دانشجو به اقامت فرد دانشجو متصل است و در هر بار درخواست موفقیت آمیز، اجازه اقامت نهایتا برای مدت یکسال دیگر صادر خواهد شد). در صورتی که از حساب پس انداز شخصی تان استفاده می کنید، یادتان باشد که این حساب حتما بایستی به نام یک از طرفین ازدواج باشد. در بیشتر موارد، این حساب پس انداز بانکی باید در یکی از بانکهای داخل نروژ ثبت شده باشد اما در مواردی که این امکان نباشد، حساب های پس انداز داخل کشور متبوع فرد دانشجو یا فرد همراه دانشجو -در اینجا در ایران-هم مورد قبول واقع می شود.

ثبت درخواست نامه اجازه اقامت در پرتال اداره مهاجرت نروژ

یکی از مدارکی که باید فرد درخواست کننده آن را ارائه کند، فرم تکمیل شده آنلاین یا همان درخواست نامه است.برای انجام این کار اگر هنوز حساب کاربری ندارید، می توانید در اینجا یک حساب کاربری بسازید و پس از طی مراحل موردنیاز، وارد پروفایل شخصی تان شوید و سپس درخواست خودتان را مرحله به مرحله ثبت کنید. در مرحله پایانی درخواست نامه بایستی هزینه بررسی درخواست نامه را پرداخت کنید و در نهایت «کاورلتر»  یا همان سربرگ درخواست نامه تان را به همراه رسید پرداخت هزینه درخواست نامه چاپ کنید و در زمان تحویل مدارک به همراه داشته باشید.

چک لیست کامل از تمامی مدارک موردنیاز در زمان تحویل مدارک

اگر بعنوان فرد درخواست کننده اجازه اقامت در خارج از نروژ بسر می برید و می خواهید بطور نمونه از ایران برای دریافت این نوع اقامت خانوادگی اقدام کنید، بایستی یک پرسشنامه را تکمیل کنید و آن را به همراه تمامی مدارکی که در اینجا به آنها اشاره شده است، به شرکت VFS Global در تهران که نماینده رسمی سفارت نروژ در امارات متحده عربی-ابوظبی جهت تحویل و بررسی مدارک موردنیاز است تحویل دهید.

 رزرو وقت جهت تحویل مدارک

اگر بعنوان فرد درخواست کننده اجازه اقامت در خارج از نروژ بسر می برید و می خواهید بطور نمونه از ایران برای دریافت این نوع اقامت خانوادگی اقدام کنید، برای اینکه بتوانید تمامی مدارکتان را برای بررسی تحویل دهید، بایستی از پیش وقت رزرو کنید. برای این کار بایستی یک ایمیل به پست الکترونیکی این شرکت در زیر ارسال کنید و در آن مشخصات زیر را حتما قید کنید.

appointmentnorway@vfshelpline.com

  • Full Name نام کامل
  • Passport Number شماره گذرنامه
  • Date of Birth تاریخ تولد
  • Passport Expiry Date تاریخ انقضای گذرنامه
  • Nationality ملیت
  • Date of Departure تاریخ پرواز
  • Contact Number شماره تلفن تماس
  • نشانی پست الکترونیکی- برای ارسال تاییدیه رزرو وقت
  • Email Address- for appointment confirmation

تحویل مدارک در تهران

  پس از رزرو وقت بایستی با در دست داشتن تمامی مدارک موردنیاز به نشانی شرکت VFS Global مراجعه کنید.

نشانی شرکت VFS Global  برای مراجعه حضوری و تحویل مدارک 

تهران-خیابان موسوی(گلستان ۵)-میدان هروی-ساختمان مرکزی هروی-طبقه چهارم

نشانی سایت: http://www.vfsglobal.com/Norway/Iran/index.html

زمان تحویل مدارک ویزا: روزهای یکشنبه تا پنجشنبه-از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر(بغیر از روزهای تعطیل رسمی ذکر شده در اینجا)

زمان دریافت گذرنامه و ویزا: روزهای یکشنبه تا پنجشنبه-از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر(بغیر از روزهای تعطیل رسمی ذکر شده در اینجا)

شماره تلفن تماس و نشانی پست الکترونیکی:

vfs tehran.JPG

نکته: دقت داشته باشید که شرکت ذکر شده در بالا تنها یک شرکت واسطه بین شما و سفارت نروژ در امارات متحده عربی-ابوظبی است که وظیفه تحویل و بررسی دقیق مدارک را بر عهده دارد و هرگونه تصمیم گیری در مورد پرونده شما توسط سفارت نروژ در امارات متحده عربی و یا اداره مهاجرت نروژ در نروژ انجام خواهد شد. این شرکت جهت انجام خدمات ویزا و اقامت مبلغی یورویی را (صرفنظر از مبلغ پرداخت شده برای درخواست نامه ثبت شده در سایت اداره مهاجرت نروژ) از درخواست کنندگان دریافت می کند. این مبلغ صرفنظر از پاسخ مثبت یا منفی پرونده شما، دریافت می شود. بعلاوه، برای انجام سایر خدمات دلخواهی از جمله ارسال پیامک جهت اعلام وضعیت پرونده،ارسال گذرنامه به نشانی شما،عکاسی در محل و غیره… هزینه های جداگانه ای دریافت می شود که جزئیات این هزینه ها را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

مدت زمان بررسی پرونده های مهاجرت همسر/فرزندان افراد دانشجو در نروژ

بر اساس اطلاعات موجود در سایت اداره مهاجرت نروژ،مدت زمان معمول بررسی پرونده های مهاجرت همسر/فرزندان افراد دانشجو در نروژ (که طرفین ازدواج فاقد گذرنامه نروژی هستند)، در زمان تنظیم این مطلب ۸ هفته یا ۲ ماه پس از زمان تشکیل پرونده می باشد.

چند نکته مهم اقامتی برای خانواده فرد دانشجو در نروژ

– براساس قانون اداره مهاجرت نروژ، همسر فرد دانشجو در نروژ اجازه کار  در نروژ (بدون محدودیت زمانی) را دارد و می تواند در صورت یافتن کار قانونی در نروژ و دریافت پیشنهاد کاری از سوی یک کارفرما در نروژ، نوع اقامت خود را از نوع اقامت خانوادگی یا اقامت فرد همراه دانشجو به نوع اقامت کاری تغییر دهد. پس از عموما ۳ سال اقامت قانونی در نروژ، شما می توانید برای دریافت اقامت دائمی نروژ اقدام کنید و دیگر محدودیت های کاری (شغل حتما تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی) یا تحصیلی (اجازه کار ۲۰ ساعت در هفته برای دانشجویان) را نخواهید داشت.

– بر اساس قانون اداره مهاجرت نروژ، افراد دانشجو در نروژ تنها اجازه کار تا مدت ۲۰ ساعت در هفته را دارند. مدت زمان تحصیل در نروژ جزو مدت زمان لازم برای دریافت اقامت دائمی محسوب نمی شود.

– بر اساس قانون، دانشجویان بین المللی که با هزینه شخصی جهت ادامه تحصیل در دانشگاهها یا کالج های نروژ به این کشور می آیند، نمی توانند از مزایای اجتماعی-رفاهی دولتی از جمله وام دانشجویی دولتی یا دوره های کاریابی، کسب مهارت یا دوره های آموزش زبان نروژی و غیره استفاده کنند. هرچند، در صورتی که دوره تحصیل فرد دانشجو در نروژ بیشتر از یکسال باشد، فرد دانشجو و همسر/فرزندان فرد دانشجو در نروژ می توانند شماره ملی نروژی یا Fødselsnummer دریافت کنند و از مزایای بیمه همگانی کشور که شامل بیمه درمانی هم می شود برخوردار شوند.

– در صورتی که همسر فرد دانشجو که با اجازه اقامت از راه مهاجرت خانوادگی به نروژ آمده است بتواند از موسسه یا کالج یا دانشگاهی در نروژ برای دوره ای پذیرش تحصیلی بگیرد، امکان اقدام برای دریافت وام دانشجویی وجود دارد. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توانید در اینجا دنبال کنید.

منابع و پیوندهای مربوط:

ادامه تحصیل در دانشگاههای نروژ- ترم پاییز 2022 میلادی

سایت اداره مهاجرت نروژ

پرتال ثبت درخواست نامه های اداره مهاجرت نروژ

سایت شرکت VFS Global جهت تحویل مدارک

ویزای شنگن از نروژ برای دیدار خانواده

مدت زمان بررسی پرونده های اداره مهاجرت نروژ

نگارش،تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید، لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید. هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت» در ایران کمک کنیم.

31 دیدگاه مال خودتان را بیفزایید

  1. تارا می‌گوید:

    سلام.در یکی از مطالبتون در مورد سختی و مشکلات مهاجران و درامد اونها و افسردگی گفتید.و اینکه در جامعه نروژ چهره پذیرفته شده ای نیستند به دلیل سابقه مهاجرت.سوالم اینه که دانشجویی که مهاجرت میکنه و با مدارک عالی وارد بازار کار نروژ میشه هم با سردی و مشکلاتی که گفتید روبروست؟
    ممنون بابت سایت مفیدتون

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام دوست من.مهاجرت تصمیم بزرگیه و طبیعتا هر مهاجر با چالش های زیادی برای آغاز زندگی جدید در یک کشور جدید با فرهنگ جدید روبرو میشه.خاطرم نیست در جایی گفته شده باشه که مهاجران در جامعه نروژ پذیرفته شده نیستند.شاید منظورتون بیشتر مربوط به چالش های مهاجران برای وفق پذیری با فرهنگ جدیده که اون پدیده طبیعی و قابل تعاملی هست و دانشجو یا غیردانشجو نداره.مهم اینه که برای اهداف بلندتون در زندگی تلاش کنید تا به آرامش برسید.موفق باشید

      لایک

  2. رضا می‌گوید:

    سلام و تشکر از ارائه اطلاعات بسیار مفیدتون . من از جایی شنیدم که ویزای همراه برای خانواده شخص محصل رو به سختی و با تاخیر میدهند. خواستم از شما صحت و سقمش را جویا شوم. و اینکه موسسه یا فردی را که در زمینه اعزام دانشجو به نروژ فعال و مورد تایید شماست اگر ممکنه معرفی کنید.

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.هیچ موسسه ای نمی تواند بجز خودتان به شما کمک کند.در صورتی که دانشجو شوید و نشان دهید که پول کافی هم برای تامین مخارج خودتان و خانواده تان دارید،دریافت ویزای همراه هدف سختی نخواهد بود.پیروز باشید

      لایک

  3. مسعود می‌گوید:

    سلام و‌درود به شما بنده وهمسرم در ایران پزشک هستیم و در‌حال گذراندن دوره تخصص اما قصد انصراف و‌مهاجرت ب نروژ داریم اطلاعات تخصصی حوزه کاریمون رو تقریبا گرفتیم اما یک‌سوال بسیار‌مهم و‌اساسی داریم ک‌خیلی توی تصمیمون اهمیت داره واقعا ممنون میشم اگر پاسخ بدین پس از رجیستر شدن ب عنوان پزشک طبعا درامد مناسبی خواهیم داشت و مشکل تامین مالی افراد دیگه ای رو‌نداریم اما سوالم این هست ک ایا بطور‌کلی راهی هست ک بتونم پدر و‌مادرم رو‌بعد مدتی بیارم نروژ جهت اقامت یا نه
    خیلی ممنونم
    این میل من هست
    Masoudkhalili1988@gmail.com

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.پدر و مادر در صورتی که شما اقامت داشته باشید و درآمدتون کافی باشه میتونند برای الحاق به شما اقدام کنند البته اگر بالای 60 سال داشته باشند و فرزند دیگری در ایران نداشته باشند

      لایک

  4. Hamed می‌گوید:

    سلام و درور
    ایا امکان پذیرش کالج زبان انگلیسی در نروژ است یا خیر؟
    که به واسطه ان بتوان ویزا گرفت و وارد نروژ شد.
    سپاس

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.خیر.امکانش نیست که از ایران به این شکل ویزا بگیرید

      لایک

  5. alexf402000 می‌گوید:

    سلام….یه سئوالی داشتم…….طبق اطلاعاتی که دادین یک فرد مجرد برای گرفتن ویزا مبلغ 116,369 کرون نروژ پرداخت کند…….و فرد متاهلی که قصد دارد همسر خود را به عنوان همراه با خود بیاورد مبلغ 256.256 کرون پرداخت کند…….حالا اگه هر دوتای اونها هم پذیرش دانشگاه داشته باشن کدوم شرایط پیش میاد؟
    1.هر کدوم برای ویزای دانشجویی باید مبلغ 116.369 کرون به صورت جداگانه پرداخت کنن؟
    2.چون متاهل هستن باید مبلغ 256.256 کرون رو پرداخت کنن؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.هر فرد دانشجو باید جداگانه ویزای دانشجویی بگیره تا بتونه وارد نروژ بشه.در صورتی که یک نفر از شما برای ویزا اقدام کنه،همسرتون ویزای همراه میگیره و مبلغ بالاتر نیازه

      لایک

  6. مینا می‌گوید:

    سلام وقتتون به خیر.
    در نروژ شرایطی هست که بشه برای تحصیل زبان نروژی ویزای دانشجویی گرفت و پس از آموزش برای کار در رشته‌های پیراپزشکی مثلا فیزیوتراپی اقدام کرد؟ البته در صورت داشتن تخصص کافی و سابقه کاری بالا در ایران

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.برای دوره زبان ویزا داده نمیشه

      لایک

  7. مریم می‌گوید:

    سلام وقتتون به خیر ،به تازگی شنیدم که دولت تروژ نیاز به گروه پزشکی دارن وبه پزشکان اجازه ۲۰ساعت کار در هفته رو میدن به زبان انگلیسی وبعد سه سال وقت دارن برای اموزش زبان نروژی ،سوالم اینه که بعنی از ابتدا میتونن بیمار ویزیت کنند ویا بعنوان دستیار کار میکنند

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.لطفا مطلب مربوط به این موضوع را در بخش کار در نروژ در داخل سایت مطالعه کنید

      لایک

  8. نرگس می‌گوید:

    سلام وقت شما بخیر مطالبتون واقعا مفید هستن. من پذیرش پست داک از نروژ گرفتم و میخوام برای ویزا اقدام کنم. همسرم هم به عنوان پیوست قراره بیان. آیا من اول باید خودم برم نروژ بعد ایشون اقدام کنه برای ویزا یا میتونیم همزمان اقدام کنیم؟ و اینکه آیا برای ایشون هم لازمه ترجمه رسمی مدارک دانشگاهی و شغلیشون رو با مدارک ویزا تحویل بدیم؟ (که اگر بعد از مهاجرتمون تونست کاری پیدا کنه بتونه از مدارکش استفاده کنه؟) ممنونم بابت وقتی که صرف میکنید.

    لایک

    1. UnderSkyOfNorway می‌گوید:

      سلام دوست عزیز و سپاسگزارم از توجه تون.میتونید همزمان اقدام کنید.مشکلی نیست.برای همسرتون ارائه مدارک تحصیلی و شغلی برای گرفتن ویزا ضرروتی ندارد اما برای کار پیداکردن در نروژ قطعا آوردنشون لازم خواهد بود.

      لایک

  9. مونا می‌گوید:

    سلام
    وقت بخیر
    میشه بفرمایید همسر کسی که ویزای دانشجویی داشته باشد و قصد جویند شدن داشته باشه باید به عنوان تمکن مالی 256.256 کرون داشته باشه؟ این به علاوه تمکن مالی خود فرد دانشجو هست؟

    لایک

    1. UnderSkyOfNorway می‌گوید:

      سلام.مجموعا باهم هست

      لایک

  10. sayankingirani می‌گوید:

    بسیار عالی بود

    لایک

  11. ارغوان می‌گوید:

    سلام وقت بخیر من یه سوال خعیلی خعیلی مهم دارم میشه جواب بدین لطفا
    کسی که تنهایی و مجرد بوده با ویزای تحصیلی به نروژ رفته و بعد از ده ماه برگرده و با کسی که دوسال تو رابطه بوده ازدواج کنه و بیشتر از۲۴سال سن دارن
    میتونه زنش رو به نروژ ببره ؟
    چه شرایطی لازم ؟حتما باید کار دائم و یا ۳۰۰هزار کرون درآمد در سال داشته باشه؟
    تاکید کنم بعد ار ورود ازدواج کردن

    لایک

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.