مخالفت مجدد با تاسیس مدرسه ویژه مسلمانان در اسلو

زیرآسمان نروژ: گزارشهای محلی دولتی حاکی از مخالفت قاطع اداره تحصیلات و آموزش نروژ UDIR با دومین درخواست از یک سازمان برای تاسیس یک مدرسه خصوصی ویژه مسلمانان در شهر اسلوست. نخستین درخواست این سازمان اسلامی به نام Den Muslimske Grunnskole – The Muslim Primary School نیز در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی با مخالفت روبرو شده بود. اداره تحصیلات و آموزش نروژ در بیانیه ای تاسیس مدرسه «ویژه مسلمانان» را مانع بزرگی برای همگرایی و سازگاری دانش آموزان در جامعه نروژ دانسته است که عواقب منفی زیادی را به دنبال خواهد داشت. کمیته بررسی این پرونده همچنین اعلام کرد که به دلیل فقدان پیش نیازهای لازم برای سازگاری با قوانین دولتی این درخواست رد شده است.

در درخواست این سازمان اسلامی مقرر شده بود که یک مدرسه مقطع ابتدایی برای ۲۰۰ دانش آموز در منطقه گرونلان Grønland در مرکز شهر اسلو تاسیس شود که آمادگی ارائه کلاسهای آموزشی از مقطع یک تا ده را به زبان نروژی داشته باشد.

اداره تحصیلات و آموزش نروژ که مسئولیت توسعه مهدکودکها و مدارس ابتدایی و دبیرستان در نروژ را بر عهده دارد، همچنین اعلام کرد که در صورت دریافت شکایت نسبت به تصمیم گرفته شده،آمادگی لازم را برای بررسی مجدد و در صورت نیاز ارجاع آن به وزارت آموزش و پرورش نروژ برای تصمیم نهایی دارد.

***

نقدی بر خبر: در نروژ و بر اساس قوانین موجود که مبتنی بر اصل آزادی بیان هستند،هر شخص یا نهاد یا سازمان یا انجمنی می تواند بر اساس یک الگوریتم ساده و شفاف، درخواست مدنی خود را برای بررسی به هر نهاد یا سازمان دولتی ارائه کند و انتظار پاسخ صریح قانونی به آن را داشته باشد و قطعا این موضوع یکی از مهمترین و اساسی ترین ارکان دموکراسی صرفنظر از تعلقات نژادی و مذهبی برای هر شهروند است اما با خواندن چنین اخباری و مشاهده چنین درخواست هایی، پرسش اول که در اذهان ایجاد می شود که دلیل مطرح شدن چنین درخواست هایی چه می تواند باشد و اساسا چرا چنین درخواست هایی از سوی یک جامعه مسلمان که یک جامعه مهاجر در نروژ محسوب می شوند مطرح می شود؟

آیا نفس طرح کردن این درخواست،در جهت همگرایی بیشتر با جامعه جدید است یا در جهت هرچه بیشتر فاصله گرفتن و انزوا از جامعه و فرهنگ جدید؟ آیا این عزیزان یا دولت های متبوع این عزیزان در کشورهای خودشان هم اجازه می دهند که مدارس ویژه یهودیان یا مسیحیان یا بودائیان و غیره تشکیل شود یا اینکه چون اکنون در کشوری آزاد مبتنی بر قوانین آزادی بیان زندگی می کنند، دوست دارند که بجای آنها، این جامعه-غیردینی-جدید باشد که با نیازها و معیارهای فرهنگی یا مذهبی آنها هماهنگ شود؟

آیا اگر اکنون دولت یا جامعه جدید با درخواست قانونی آنها مخالفت کند،این بدان معناست که واقعا دلبندان این عزیزان اکنون در مدارس نروژی مورد تبعیض شدید نژادی یا مذهبی هستند؟ اینها شاید مهمترین پرسش هایی هستند که قدری درنگ و یافتن پاسخ صریح به آنها بیانگر بسیاری از واقعیت هاست.

منابع و پیوندهای مربوط:

https://kommunal-rapport.no/skole/2015/07/vil-starte-muslimske-grunnskoler

http://norwaytoday.info/education/udir-no-oslo-muslim-school/

https://www.aftenposten.no/osloby/i/VAmK3/Nei-til-muslimsk-barneskole-Det-er-Oslo-kommunes-anbefaling–for-andre-gang

صفحه اینستاگرام «زیرآسمان نروژ»

برگردان فارسی، نگارش، تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید، لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید. هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت» در ایران کمک کنیم.

2 دیدگاه مال خودتان را بیفزایید

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.