تازه ترین آمار از شرایط زندگی مهاجران در نروژ

زیرآسمان نروژ: بر اساس تازه ترین آمار منتشرشده از سوی سازمان آمار نروژ SSB، مهاجران ایرانی در کنار مهاجران از کشورهای عراق و ترکیه در زمره ی تنهاترین جمعیت های مهاجر مقیم در نروژ بشمار می روند. کمترین میزان احساس تنهایی به مهاجران از کشور ویتنام تعلق دارد.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان آمار نروژ، بیشترین میزان نشانه های اضطراب،ناامیدی از  آینده، افسردگی و مشکلات روحی و روانی مربوط به مهاجران سه کشور عراق،ایران و ترکیه با مجموع 20 درصد از شاخص کلی کشور می شود. میزان مشکلات روحی و روانی بطور متوسط برای مهاجران دوبرابر جمعیت غیرمهاجر در نروژ برآورد شده است. کمترین میزان مشکلات روحی و روانی با 6 درصد به مهاجران کشورهای سومالی،سریلانکا،ویتنام و اریتره تعلق دارد.

بر اساس این آمار،ازدیدگاه میزان اشتغال،میزان درآمد و شرایط زندگی از جمله استانداردهای محل زندگی،سلامت و ارتباطات اجتماعی،مهاجران در نروژ بطور کلی در مقایسه با نروژی ها از شرایط ضعیف تری برخوردار هستند. در سال 2015 میلادی،درآمد مهاجران در نروژ در حدود 77% از میزان درآمد متوسط در کشور  بود. همچنین، از دیدگاه تجربه خشونت،تهدید و ناآرامی در محل زندگی،مهاجران در نروژ به نسبت سایر جمعیت مقیم در نروژ در معرض میزان بیشتری از آسیب پذیری قرار گرفته اند اما آمار نشان می دهد که آنها به ندرت به این موضوع اذعان می کنند.

مهاجران شرکت کننده در این نظرخواهی سراسری گفته اند که آنها در بازار کار در نروژ یا در زمینه تحصیل بخاطر پیشینه مهاجرتی شان مورد تبعیض قرار می گیرند. هرچند، در زمینه سلامت عمومی بیشتر مهاجران احساس کرده اند که بصورت برابر با آنها رفتار شده است. این آمار همچنین نشان می دهد که میزان اعتماد مردم به سامانه های سیاسی،قضایی و پلیس در نروژ همچنان در سطح بالایی ست و این میزان در بین مهاجران بسیار بیشتر از نروژی هاست. با این وجود، میزان اعتماد مردم در بین مهاجران نسبت به یکدیگر در قیاس با عموم جمعیت کمتر است. بیشتر جمعیت چه مهاجر و چه غیرمهاجر گفته اند که تحت هیچ شرایطی حاضر به تحمل مسائلی همچون نژادپرستی،مسخره کردن مذاهب و ایجاد آزار و اذیت تحت نام آزادی بیان نیستند.

اما با این وجود، آمار منتشرشده نشان می دهد که جمعیت با پیشینه مهاجرت مقیم در نروژ با وجود شرایط زندگی اشاره شده در بالا به لطف داشتن اعتماد به نفس بیشتر در محل کار و وابستگی قویتر به نروژ از شرایط کلی زندگی در نروژ خشنود و راضی هستند. میزان احساس تعلق مهاجران به نروژ با گذر زمان و با مدت زمان زندگی در نروژ ارتباط مستقیمی را نشان می دهد به شکلی که با افزایش مدت زمان زندگی در نروژ این میزان تعلق افزایش و میزان تعلق به کشور متبوع کاهش می یابد. بیشتر از نیمی از مهاجران گفته اند که قصد دارند در آینده در نروژ بمانند.

از دیدگاه میزان اعتقادات مذهبی و پایبندی به اصول مذهبی،بیشتر مهاجران همچنان خودشان را متعلق به مذهب کشورهای متبوع شان می دانند. وابستگی مذهبی در بین مهاجران از کشورهای اریتره،پاکستان و سومالی بیشتر از سایر مهاجران در نروژ گزارش شده است و بیشتر مهاجران انجام مناسک مذهبی خودشان در نروژ را بدون هیچ مشکلی ارزیابی کرده اند. موضوع اعتقادات مذهبی در بین مهاجران زن بیشتر از مرد بوده است. از دیدگاه میزان تسلط به زبان نروژی،مهاجران شاغل در نروژ و بویژه زنان بطور کلی در سطح بالاتری از سایر مهاجران در نروژ قرار گرفته اند.

برای جمع آوری این آمار که وضعیت کلی زندگی مهاجران در سال 2016 میلادی را منعکس می کند، نظرخواهی بین مهاجران بین 16 تا 74 سال از کشورهای لهستان، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، ترکیه،عراق، ایران، افغانستان، پاکستان، سریلانکا، ویتنام، اریتره و سومالی که دستکم 2 سال در نروژ زندگی کرده بودند انجام شد. تقریبا نیمی از مهاجران شرکت کننده در این نظرخواهی سراسری،شهروندی نروژ را داشتند و 7 درصد هم گفته اند که برای شهروندی نروژی اقدام کرده اند. مهمترین دلایل مهاجران برای شهروند نروژ شدن، بهبود شرایط زندگی در جامعه نروژی و تقویت احساس تعلق به کشور عنوان شده است.

بر اساس این آمار،مهاجران کشورهای بوسنی و هرزگوین،کوزوو،عراق،ایران،افغانستان،اریتره و سومالی را عمدتا جمعیت پناهنده تشکیل می دهند در حالیکه مهاجرت جهت تشکیل خانواده یا بر اساس الحاق به خانواده دو دلیل مهم مهاجران از کشورهای  ترکیه،پاکستان،سریلانکا و ویتنام بشمار می رود. همچنین،این آمار حاکی از ان است که بیشتر مهاجران از کشور لهستان برای کار و بر اساس مهاجرت کاری به نروژ آمده اند. مدت متوسط زندگی مهاجران در نروژ در حدود 9 سال است ولی این میزان از کشور به کشور متغیر است. بطور مثال، این مدت برای مهاجران از کشورهای ویتنام،پاکستان و سریلانکا به 20 سال و برای مهاجران از کشورهای اریتره و لهستان به 4 تا 5 سال می رسد.

منابع و پیوندهای مربوط:

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/kriminalitet-blant-innvandrere-og-norskfodte-med-innvandrerforeldre

https://www.tnp.no/norway/panorama/statistics-norway-immigrants-poorer-equally-satisfied

نگارش،تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید،لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید.هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت» در ایران کمک کنیم.

 

21 دیدگاه مال خودتان را بیفزایید

  1. Mobin می‌گوید:

    سلام و دورود بر دوست گرامي زحمت كش
    عرض بنده اينه كه ايا براي مهاجرت و پناهندگي جوان ٣٠ساله متأهل
    با سابقه ١٢ساله در كار ساختمان
    كشور المان بهتر هست يا نروژ
    ممنون ميشم جواب بدين 🙏

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.برای مهاجرت به هر کشوری باید شرایط خودتان از نظر تحصیلی و کاری را در نظر بگیرید.اگر دارای مدرک تحصیلی خوبی برای کار هستید می توانید به شرط یادگیری زبان آن کشور در هر کشوری موفق باشید.در آلمان به زبان آلمانی و در نروژ به زبان نروژی نیاز دارید.از نظر پناهندگی نظر خاصی ندارم چون راه خوبی برای مهاجرت نیست مگر در شرایط خاص و با داشتن دلایل خوب.مطالب بخش تحصیل و کار در نروژ را در داخل سایت خوب بخوانید.پیروز باشید

      لایک

  2. سیروس می‌گوید:

    چرا پناهندگی راه خوبی برای مهاجرت کردن نیست دلیل خواصی برای این حرف تون دارین ؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      برای پناهندگی باید شرایطش را داشته باشید.معمولا به ایرانیان بخاطر اینکه کشورشان در جنگ نیست پناهندگی اجتماعی نمی دهند.فقط موارد سیاسی و آنهم نه به همه.با تغییر دین هم دیگر نمی توان به پناهندگی امیدوار بود.شوربختانه شرایط هر روز سخت تر می شود چون بیشتر پناهندگان کیس های دروغین ارایه می کنند

      لایک

      1. مبين می‌گوید:

        سلام دوست عزيز
        من يك ماه ديگه ميام نروژ وكيل خوب مي تونه مشكل گشا باشه
        يا فاميل كه ٣٥ ساله اونجا باشه
        ممنون إز شما

        لایک

      2. underskyofnorway می‌گوید:

        سلام.وکیل برای چه کاری دوست عزیز؟ به ایرانیها پناهندگی اجتماعی نمی دهند.داشتن فامیل کمک خاصی به شما برای گرفتن اقامت نمیکنه.باید درنروژشاغل بایشید تا بتوانید اقامت کاری بگیرید.پیروز باشید

        لایک

      3. سیروس می‌گوید:

        اگر کسی شرایط پناهندگی رو داشته باشه و پناهندگیش قبول بشه ، شرایط نروژ برای یک پناهنده چطور هستش ، نوع برخورد مردم ، شرایط کاری ، درآمد

        لایک

  3. کوروش پاکزاد می‌گوید:

    برعکس نظر نویسنده زیر آسمان نروژ, کیس مسیحی هنوز هم میتونه جواب اقامت بگیره. ولی باید مقدماتی براش آماده بشه. از نویسنده این سایت خواهش میکنم, بیهوده باعث ناامیدی افرادی که کیس تغییر دین میدهند, نشوند

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام دوست عزیز.بنده نگفتم هرگز امکانش نیست اما شانس زیادی هم برای ایرانیان در این زمینه نیست

      لایک

  4. ali reza می‌گوید:

    سلام دوست عزیزبنده اشنایی درنروژدارم که سی سال هست که انجا با خانواده اقامت دارن وشهروند نروژهستن وچنمرتبه تاحالابعنوان کارآفرین نمونه انتخاب شدن برام گفته کاربرام حتما داره چون 5تافروشگاه زنجیره ای بزرگ تو اسلو داره فقط میخوام بدونم ایا اون میتونه برام درخواست ویزای کارگری بده یا نه چون میگه قوانین سخت شده وبایدخودت یکجوری ویزا از سفارت بگیری منتظرجوابتون هستم ممنون

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.بله.می توانند برای شما پیشنهاد کاری بفرستند.البته اینکه سفارت نروژ به شما ویزا بده مساله دیگریست

      لایک

  5. shamloo می‌گوید:

    سلام.من یک بار سال 80 در کشور نروژ پناهنده بودم و سال 85 با گرفتن جواب منفی به ایران برگشتم اکنون بعد از 12 سال مجدد میخواهم تقاضای پناهندگی کنم اولین سوال میتوانم؟ دومین سوال در حین پناهندگی میتوانم دانشگاه بروم یا اینکه پناهندگی را به ویزای دانشجویی تبدیل کنم؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام دوست عزیز.برای پناهندگی اثر انگشت ملاک است.اگر ثبت شده است،مشکل است که مجدد قبول شوید.برای گرفتن ویزای دانشجویی نیاز به گرفتن پذیرش از دانشگاه هست.

      لایک

  6. سیوگی می‌گوید:

    سلام ُ من دو سال قبل پناهندگی نروژ را بدست آورده بودم. و بعد از مدت کوتاه به دلیل مریضی یک عضو فامیل ام مجبور به کشورم بر گشتم. تا فعلا کارت پناهندگی ام بلاک نشده است. امکان برگشت به نروژ را دارم. آیا میتوانم دوباره درخواست پناهدگی بدهم؟ ممنون

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.در صورت داشتن اثر انگشت بعید است

      لایک

      1. سیوگی می‌گوید:

        ببخشید منظور از اثر انگشت تان چی است. ما طبق ایمیل که از UDI دریافت کردیم برای ما اجازه دوباره برگشت داده شده است. من از شما فقط اینرا پرسیدم که میتوانیم داخل نروژ شده دوباره پناهندگی درخواست بدهیم؟

        لایک

      2. underskyofnorway می‌گوید:

        نه عزیزم.نمیشه

        لایک

  7. علی می‌گوید:

    سلام دوست عزیز، بنده می خوام به طور غیر قانونی از مرز روسیه وارد نروژ بشم آیا امکانش هست با موفقیت از مرز رد بشم و درخواست پناهندگی بدم؟ شما اطلاعی در این مورد دارید؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.پناهندگی از ابتدا تا انتها شانسیه

      لایک

  8. طاهره می‌گوید:

    سلام خانم مجردم ايا شانس اينو دارم که براي زندگي و کار مهاجرت کنم اگه کانال کاريابي هم دارينممنون ميشم معرفي کنين

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام.لطفا مطالب مربوط به بخش تحصیل در نروژ و کار در نروژ را در داخل سایت مطالعه کنید

      لایک

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.